poniedziałek, 20 sierpnia 2012

Miesiące, pory roku, dni tygodnia, daty po hiszpańsku.


Los meses del año
  1. enero
  2. febrero 
  3. marzo
  4. abril 
  5. mayo
  6. junio 
  7. julio 
  8. agosto
  9. septiembre, setiembre 
  10. octubre
  11. noviembre
  12. diciembre
Wszystkie nazwy miesięcy po hiszpańsku są rodzaju męskiego (el enero, el febrero)

Las estaciones


  • el invierno — zima
  • la primavera — wiosna
  • el verano — lato
  • el otoño —  jesień


  • la estación lluviosa — pora deszczowa
  • la estación seca — pora sucha


  •  Días de la semana
    • lunes
    • martes
    • miércoles
    • jueves
    • viernes
    • sábado
    • domingo
    Fechas
    ¿Qué fecha es hoy? - jaka jest dziś data?
    Es el tres de febrero. - jest 3 lutego
    Es el diez de diciembre. - jest 10 grudnia
    Es el veintinueve de agosto. - jest 29 sierpnia

    ¿Cuándo es tu cumpleaños? - kiedy są twoje urodziny?
    Es el doce de noviembre. - 12 grudnia

    el segundo — sekunda
    el minuto — minuta
    la hora — godzina
    el día — dzień
    la semana, el septenario — tydzień
    la quincena — dwa tygodnie/15 dni
    el mes — miesiąc
    el semestre — 6 miesięcy/semester
    el año — rok
    el lustro — 5 lat
    el decenio, la década — 10 lat, dekada
    el siglo — wiek
    el milenio — millennium
    el cron — milion lat
    el eón — 1000 000 000 lat


    13 komentarzy:

    1. Bardzo przydatne ! Zapraszam do mnie :)

      OdpowiedzUsuń
    2. Bardzo dobrze to jest rozpisane. Dobra robota. :) Przydało mi się.

      OdpowiedzUsuń
    3. Hiszpański nie jest taki trudny. Mam 12 lat i uczę się go sama z internetu i apki na fona. Dzięki za zapis dat.

      OdpowiedzUsuń
    4. Dzięki, przejrzyste ujęcie, super. Piotr

      OdpowiedzUsuń
    5. Pierwsze, co zwróciło moją uwagę na blogu to szablon! Jest śliczny! Tłumaczenia bardzo fajne, a przede wszystkim poprawne, jak okazało się na kartkówce :) Serdeczne dzięki i zapraszam do mnie! Piszę trochę o hiszpańskim, więc przydałaby mi się jakaś obiektywna ocena.
      PS. Dla zainteresowanych: musicie wejść w zakładkę ,,Języki". Mam tam słówka na halloween, kilka podstawowych zwrotów i zasady wymowy. A to nie koniec!
      Pozdrawiam
      Blondyna!

      OdpowiedzUsuń
    6. Wkradł się błąd :)
      ¿Cuándo es tu cumpleaños? - kiedy są twoje urodziny?
      Es el doce de noviembre. - 12 grudnia

      OdpowiedzUsuń
    7. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      OdpowiedzUsuń
    8. W sumie języka hiszpańskiego nigdy się nie uczyłem, ale wydaje mi się dość interesujący. Ja chciałam przede wszystkim poznać język angielski. Już niedługo moja wiedza zostanie zweryfikowana poprzez egzamin https://lincoln.edu.pl/krakow/centrum/cennik-i-terminy-egzaminow i mam nadzieję, że uzyskam upragniony certyfikat.

      OdpowiedzUsuń
    9. Osobiście nigdy nie miałem do czynienia z językiem hiszpańskim. jak dla mnie na razie głównym celem jest nauka języka angielskiego. Dlatego uczę się poprzez https://www.jezykiobce.pl/angielski/591-angielski-konwersacje-dla-poczatkujacych-i-srednio-zaawansowanych-ksiazka-cd-mp3-9788360415795.html i jestem zdania, że taka nauka jest bardzo skuteczna.

      OdpowiedzUsuń
    10. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      OdpowiedzUsuń
    11. W odpowiedzi na pytanie ¿Qué fecha es hoy?, nigdy nie odpowiadamy z rodzajnikiem! Hoy es 5 de marzo!!! ale: Tengo mi examen el 12 de junio. Polecam Gramatica de uso del espanol, gdzie jest to wytłumaczone.

      OdpowiedzUsuń
    12. 2 tygodnie to 15 a nie 14 dni?

      OdpowiedzUsuń